Zaměřujeme se na sílu, rychlost a koordinaci, které rozhodují o úspěchu a zdraví mladých sportovců. Učíme využívat tréninkové pomůcky, nastavovat tréninkové podmínky, upravovat tréninkové jednotky. Dělíme se o teoretické i praktické znalosti o rozvoji jednotlivých pohybových schopností.
Pokusíme se vás inspirovat a obohatit váš zásobník cvičení.
Aktivní přístup k pohybu je nezbytnou podmínkou a ukazatelem zdravé společnosti a zdravého města. Odráží se ve vztazích a komunitním životě občanů. Je zapotřebí podpory všech věkových kategorií. Největší důraz bychom v tomto směru měli klást na děti předškolního věku od 3 do 6 let a mladšího školního věku 6 až 12 let. Mládež bez příležitostí a včasných návyků jen těžko v budoucnu nastoupí cestu aktivního pohybu nebo zdravé komunitní pospolitosti.
Pro město je podpora programu Cvičení do škol investicí do budoucnosti zdraví občanů, ale současně preventivním opatřením a konkrétním řešením aktuálních potřeb.
Pod vlivem nárůstu civilizačních chorob jako jsou obezita dětí, problémy s páteří a jiné, vznikla celospolečensky masivní podpora zejména sportovních volnočasových aktivit pro děti a mládež. Avšak ve velkém měřítku tím dochází z hlediska zdravého vývoje u dětí k předčasné specializaci pro určité sporty.
Vytrvalostní aerobně založené sportovní aktivity (fotbal, basketbal, hokej, tenis apod.) sice mohou řešit nedostatek pohybu dětí a mládeže, ale dopady na pohybové zdraví dětí prezentované v současných odborných studiích jasně upozorňují na nová rizika.
Tam, kde převládají spíše cyklické pohyby a excentrické pohyby dochází k přetěžování anebo rozvolňování určitých segmentů těla, a tím se zvyšuje náchylnost ke zranění a skoliotickému držení těla.
Jednoduše nestačí, že děti běhají v prostoru a rozvíjejí koordinaci končetin. Chybí jim především všeobecná pohybová průprava založená na postupném posilování úponů, vazivových tkání a svalů pro zajištění stabilizace trupu, kloubů a celkové pružnosti těla.
Cíl: S ohledem ke specifikům věku a vývojovým danostem cvičenců bezpečně rozvíjet vedle všeobecné pohybové průpravy také zanedbávané anebo aktuálně exponované složky pohybových schopností.
Mladší děti (žáci 3 - 8 let):
Funkční, stabilizační, protahovací a koordinační cvičení
a rovnovážné polohy (bazální
obsahová struktura)
Ale jsou určitá období, která jsou zcela zásadní pro zdravý rozvoj jedince do života.
Starší děti a mládež (žáci 9 - 12 respektive 13 - 16 let): Vedle bazálních cvičení vývojové kineziologie zejména náročnější supraklíčové silové a koordinační prvky pro zdravý pohybový vývoj a růst.
Mládež (žáci 17 - 18 let): Propojení sportovní fyzioterapie a silového tréninku, zlepšení vnímání svého těla, zvyšování prahu zátěže v silovém a aerobním zatížení, a současně účinná kompenzace jednostranného přetěžování vlivem převažujícího sedavého způsobu trávení času ve škole.
Adolescenti často rychle narůstají do výšky a chybí jim dostatečné osvalení nebo svalová souhra.
Na druhou stranu je právě toto období ideální pro rozvoj komplikovaných pohybových schopností,
které vyžadují kombinaci různých zvládnutých dovedností.
Starší mládež zase bezpodmínečně potřebuje kompenzace nevhodných pohybových vzorů a stereotypů.
Poznámka:
Kurzy se uskutečňují s cílem naplnit obsahovou i formální část výzvy k předkládání projektů na základě účelové dotace Zlínského kraje.
Záměrem je zvýšit aktivní a pasivní schopnost sebeobrany na území Zlínského kraje u studentů středních a žáků druhého stupně základních škol.
Obsahem
je vzdělávání zaměřené na základní principy bezpečného
chování, psychologickou přípravu, praktický nácvik reakcí na
kontakt s agresory. Aktivity
podporují
kompetence studentů a žáků v
oblasti řešení krizových situací zejména schopnosti reálné sebeobrany.
Mladí sportovci čelí velkým fyzickým i psychickým nárokům.
Vlivem nedostatečné úrovně pohybových schopností a rychle nastupující únavě dochází k nepřesné realizaci a ke snížení kvality sportovní techniky.
Bez kvalitní a systematické fyzické přípravy nejsou schopni dlouhodobě odolávat náporům, které přináší každodenní trénink.