Principy DNS pro všestranný pohybový vývoj


Prostřednictvím pohybu učíme mozek. 

Zaměřujeme se na bazální funkce stabilizačního systému těla pro další a hlavně vyrovnaný rozvoj síly, rychlosti a koordinace, které rozhodují o zdraví a úspěchu mladých sportovců.

Mimo jiné učíme:

Využívat tréninkové pomůcky, nastavovat tréninkové podmínky, upravovat tréninkové jednotky, aby bylo možné principy aplikovat ve vaší praxi zábavně a hlavně efektivně.

Sdílení
Program všeobecné přípravy pro pohybové zdraví dětí
ZDRAVÝ POHYB = AKTIVNÍ MĚSTO

Aktivní přístup k pohybu je nezbytnou podmínkou a ukazatelem zdravé společnosti a zdravého města.

 Odráží se ve vztazích a komunitním životě občanů.


Je zapotřebí podpory všech věkových kategorií.

Největší důraz bychom v tomto směru měli klást na děti předškolního věku od 3 do 6 let a mladšího školního věku 6 až 12 let.

Mládež bez příležitostí a včasných návyků jen těžko v budoucnu nastoupí cestu aktivního pohybu nebo zdravé komunitní pospolitosti.


Pro město je podpora programu investicí do budoucnosti zdraví občanů, ale současně preventivním opatřením a konkrétním řešením aktuálních potřeb.

Pod vlivem nárůstu civilizačních chorob jako jsou obezita nebo bolesti a problémy s páteří a jiné, vznikla celospolečensky masivní podpora zejména sportovních volnočasových aktivit pro děti a mládež. Avšak ve velkém měřítku tím dochází k předčasné specializaci dětí pro určité sporty.

 Vytrvalostní aerobně založené sportovní aktivity (například fotbal, basketbal, hokej, tenis a další) sice mohou řešit nedostatek pohybu dětí, ale dopady na pohybové zdraví dětí prezentované v současných odborných studiích jasně upozorňují na nová rizika.

Tam, kde převládají spíše opakující se cyklické pohyby nebo excentrické pohyby, dochází k přetěžování anebo rozvolňování určitých segmentů těla, a tím se zvyšuje náchylnost ke zranění či skoliotickému držení těla.

Jednoduše nestačí, že děti běhají v prostoru a rozvíjejí vytrvalostní složku a koordinaci. Chybí jim především všeobecná pohybová průprava.

Všeobecná pohybová průprava naproti tomu je založená na postupném posilování úponů, vazivových tkání a svalové souhry pro zajištění stabilizace trupu, kloubů a celkové pružnosti těla.

Cíl: S ohledem ke specifikům věku a vývojovým danostem cvičenců bezpečně rozvíjet vedle všeobecné pohybové průpravy také zanedbávané anebo aktuálně exponované složky pohybových schopností.

Zdravotní tělocvik [MŠ]

Mladší děti (žáci 3 - 8 let): Funkční, stabilizační, protahovací a koordinační cvičení a rovnovážné polohy (bazální obsahová struktura)

Hrubá motorika se rozvíjí již od narození a postupně se zdokonaluje až do puberty.
Ale jsou určitá období, která jsou zcela zásadní pro zdravý rozvoj jedince do života.
Principy DNS do tělocvičné praxe [ZŠ, SŠ]
Koncept vývojové kineziologie propojený se základními úpoly kondiční přípravy

Starší děti a mládež (žáci 9 - 12 respektive 13 - 16 let)Vedle bazálních cvičení vývojové kineziologie zejména náročnější supraklíčové silové a koordinační prvky pro zdravý pohybový vývoj a růst.

Mládež (žáci 17 - 18 let): Propojení DNS pohybové terapie a silového tréninku, zlepšení vnímání svého těla, zvyšování prahu zátěže v silovém a aerobním zatížení, a současně účinná korekce chybných stereotypů vlivem nevhodné kompenzace, jednostranného přetěžování a sedavého způsobu trávení času ve škole.

U dorostenců je už obvykle pozdě dohánět rovnováhu a koordinaci pohybu.

Adolescenti často rychle narůstají do výšky a chybí jim dostatečné osvalení nebo svalová souhra.
Na druhou stranu je právě toto období ideální pro rozvoj komplikovaných pohybových schopností,
které vyžadují kombinaci různých zvládnutých dovedností.

Starší mládež zase bezpodmínečně potřebuje trénovat kvalitu posturálních schémat a celostní kinematické řetězce jako nápravu nevhodných pohybových kompenzací a stereotypů vlivem nedostatku všestranného pohybu a progresivního zatížení.
Sebeobrana a reálná sebeobrana pro mládež [ZŠ, SŠ]

Poznámka:

Kurzy se uskutečňují s cílem naplnit obsahovou i formální část výzvy k předkládání projektů na základě účelové dotace Zlínského kraje.

Záměrem je zvýšit aktivní a pasivní schopnost sebeobrany na území Zlínského kraje u studentů středních a žáků druhého stupně základních škol.

Obsahem je vzdělávání zaměřené na základní principy bezpečného chování, psychologickou přípravu, praktický nácvik reakcí na kontakt s agresory. Aktivity podporují kompetence studentů a žáků v oblasti řešení krizových situací zejména schopnosti reálné sebeobrany.

Komplexní sportovní příprava
ZODPOVĚDNOST ZA ZDRAVÍ SVĚŘENCŮ
Sportovně-specifická příprava pro mladé sportovce [spolky]
Sportovní diagnostika a lektorské programy

Mladí sportovci čelí velkým fyzickým i psychickým nárokům.

Vlivem nedostatečné úrovně pohybových schopností a rychle nastupující únavě dochází k nepřesné realizaci a ke snížení kvality sportovní techniky.

Bez kvalitní a systematické fyzické přípravy nejsou schopni dlouhodobě odolávat náporům, které přináší každodenní trénink. 

Prezentace